Thursday, April 21, 2011

Istilah Tanda Bacaan Al-Quran Tulisan Rasm Uthmani

Istilah Tanda Bacaan Al-Quran Tulisan Rasm Uthmani:

1.Tanda Bulat
Hanya terletak di atas huruf illah iaitu huruf alif,wau dan ya'.Merupakan huruf tambahan yang tidak dibaca sebagai huruf mad walaupun pada ketika menyambung atau berhenti bacaan padanya._hikmahnya ziadah(pertambahan)ke atas sesuatu maksud ayat.cthnya (kuasa-kuasa Allah yang luas)

2.Bulatan bujur meninggi
Hanya terletak di atas huruf alif jika huruf yang berikutnya berbaris.Ia menunjukkan huruf ini ialah huruf tambahan yang dihazafkan(tidak dibaca sebagai huruf mad)pada ketika menyambung pembacaannya dan dikekalkan (dibaca sebagai huruf mad) ketika berhenti bacaan padanya.

3.Tanda bersambung.
Tanda ini terletak di atas huruf hamzah bersambung untuk menunjukkan huruf ini dihazafkan dari bacaan pada ketika menyambung pembacaannya.Cara menulis tanda ini ialah seperti menulis kepala Shod.

4.Tanda kepala huruf kha' tanpa titik.
Terletak di atas mana-mana satu huruf untuk menunjukkan huruf itu bertanda sukun dan bunyi bacaannya dibaca dengan cara izhar dengan mengangkat lidah ke atas.

5.Huruf yang tidak bertanda sukun
Jika terdapat huruf yang tidak bertanda sukun dan huruf berikutnya bertanda sabdu maka huruf ini diidghamkan kepada huruf berikutnya dengan cara Idgham Kamil(memasukkan dengan sempurna)Tetapi terdapat kalimah yang mempunyai dua wajah/jenis bacaan iaitu Idgham Kamil atau Idgham Naqis seperti ayat 77 surah Taha.
Manakala jika huruf yang tidak bertanda sukun diikuti huruf yang tidak bersabdu maka ia diidghamkan kepada huruf berikutnya dengan cara Idgham Naqis(memasukkan dengan tidak sempurna)atau ikhfa' tetapi tidaklah ia diizharkan sehingga mengangkat lidah ke atas (seperti izhar)dan tidaklah didghamkan seperti huruf yang berikutnya (seperti idgham)tetapi di antara kedua-duanya serta bersifat dengung.

Kursus Tahsin Al-Quran Guru Pend.Islam.

Pada 21 april 2011,Khamis-Bertempat di Bahagian Teknologi Pendidikan, Pokok Sena telah berlangsung Kursus Tahsin Al-Quran bagi guru-guru pend.Islam Sekolah Asrama Harian.Kursus ini dijadualkan bermula pada hari khamis 21 April dan berakhir pada hari Sabtu 22 April.Sebanyak 32 buah sekolah yang terlibat dan masing-masing menghantar seorang wakil,bagi sekolah yang mempunyai guru KAQ dikehendaki menghantar 2 orang guru untuk mengikuti slot Pembinaan Soalan KAQ.Kami dibahagikan kepada 5 kumpulan dan setiap kumpulan dikelola oleh seorang guru KAQ yang terlatih untuk mengelola bengkel Tarannum Al-Quran.Pada awalnya kami didedahkan dengan lagu-lagu Tarannum Al-Quran dan sedikit sebanyak ilmu asas tarannum oleh Ustaz Salleh Mentor KAQ yang berpengalaman luas dalam bidang Tarannum Al-Quran.Peserta-peserta kesemuanya terpesona apabila Ustaz Salleh mengalunkan lagu-lagu tarannum Al-Quran yang sekaligus memberi semangat kepada kami semua untuk terus mempelajari kaedah tarannum ini dengan lebih bersungguh-sungguh lagi.Jutaan terima kasih kepada Ustaz Salleh kerana banyak membantu kami semua peserta-peserta dalam memartabatkan kembali ilmu Al-Quran ini.Jutaan Terima kasih juga saya ucapkan kepada Guru-Guru Mentor Kumpulan Ustaz Hussin,Ustaz Ishak,Ustaz Ramli,Ustaz Mohd Nasir kerana tidak jemu-jemu mengajarkan kami lagu-lagu tarannum yang mana ada antara kami yang tidak pernah bertarannum sebelum ini.Semoga kesabaran anda semua mengajar kami membuahkan hasil seperti mana yang diharapkan.Tidak lupa juga ucapan jutaan terima kasih ditujukan kepada pegawai-pegawai dari JPNPP Ustaz Yusof,Ustaz Zamri dan sekalian warga JPN yang turut membantu dalam melaksanakan Kursus ini.Kepada Ustaz Yusof juga diucapkan syabas dan tahniah kerana telah merancang dan melaksanakan program yang benar-benar bermanfaat bagi kami semua guru-guru pend.islam yang akan kami perkembangkan kepada anak-anak didik kami&rakan-rakan guru yang lain.Semoga kita semua dikurniakan ilmu dari Yang Maha Memiliki Segala Ilmu dan diberkati Nya dalam setiap langkah & usaha kita ini.

Monday, April 18, 2011

Qunut Dalam Solat Subuh.


Doa Qunut dalam solat subuh menjadi bahan perselisihan pendapat di antara fuqaha.Di antara mereka ada yang berpendapat sunnah dan ada yang tidak menganggap demikian.Telah diriwayatkan bahawa Nabi S.A.W membaca doa qunut di waktu solat Subuh,tetapi hadith-hadith itu menjelaskan bahawa Nabi S.A.W membaca qunut ,beliau mendoakan kebinasaan kaum musyrikin kerana menggangu kaum muslimin dan beliau mendoakan untuk kaum mukminin yang tertindas.
Ini adalah qunut yang bersifat sementara dengan sebab-sebabnya,dan para fuqaha menamakan dengan "Qunut Nazilah",yakni ketika kaum muslimin mengalami bencana,maka disunnahkan mereka berdoa dalam solat jahriah.
Di dalm solat itu mereka memohon kepada Allah Azza waJalla agar menyingkirkan bencana dan melenyapkan kesusahan itu dari mereka,sebagaimana dilakukan Nabi S.A.W.
Sebagai ulama,misalnya para ulama Syafi'iah berpendapat bahawa qunut dalam solat Subuh adalah sunnah untuk seterusnya.Bagaimanpun hal-hal ini termasuk perkara yang boleh dilakukan dan bila ditinggalkan tidak mengapa.
Telah diriwayatkan bahawa ketika AsSyafie pergi ke Baghdad,dia tidak membaca qunut di dalam solat Subuh,demi menghormati perasaan imam Baghdad,imam Abu Hanifah.Ini menunjukkan bahawa terdapat pilihan (fleksibel)dan termasuk rukhsah sehingga tidak diperselisihkan mengenai perkara itu.